Inschrijven nieuwsbrief
Kort nieuws
- Aanvaring bij Westeinde t/o De Nes
- Meerjarenplan 2024 - 2027
- Voorjaarsoverleg met Waterschap, gemeenten Alblasserdam en Molenlanden
Aanvaring bij Westeinde t/o De Nes
Woensdag 28 augustus is er een beige vaartuig, bestuurd door een vrouw, met volle vaart tegen een aangemeerde boot gebotst in de smalle doorvaart van de Alblas ter hoogte van Westeinde 79. Hierbij zijn zowel de boot als de steiger waar de aangevaren boot aangemeerd lag zwaar beschadigd. Zie ook bijgaande foto’s.
Na de aanvaring werd het stuur direct overgenomen door de man die ook in dit vaartuig zat en beiden gingen er met zeer volle vaart vandoor.
Op omgevingscamera’s is duidelijk een enorme klap te horen zodat aangenomen kan worden dat de snelheid ruim boven de daar toegestane snelheid van 6 km per uur was.
We hebben via Chat GPT even nagegaan wat de consequenties kunnen zijn na doorvaren na een aanvaring. Het ziet ernaar uit dat hier dezelfde regels gelden als bij doorrijden na een aanrijding op de weg.
Wij roepen dan ook de bestuurders van dit vaartuig op zich onmiddellijk bij de politie of bij de eigenaar van het beschadigde vaartuig te melden (Westeinde 79).
Namens het bestuur van de SVVBA
Ad van der Rhee
Voorzitter SVVBA
Vraag aan Chat GPT:
Wat zijn de consequenties als je met een gemotoriseerd vaartuig doorvaart na een aanvaring?
ChatGPT zei:
Als je met een gemotoriseerd vaartuig doorvaart na een aanvaring, zijn de consequenties ernstig en kunnen ze juridisch, financieel en moreel van aard zijn. Hier zijn de belangrijkste gevolgen:
- Juridische Gevolgen:
- Strafrechtelijke Aansprakelijkheid: Doorvaren na een aanvaring kan worden beschouwd als vluchtmisdrijf. Dit is een strafbaar feit, en je kunt hiervoor vervolgd worden. In Nederland kan dit leiden tot boetes, een strafblad, of zelfs gevangenisstraf, afhankelijk van de ernst van de situatie en eventuele schade of letsel.
- Civiele Aansprakelijkheid: Als er schade is aan andere vaartuigen, infrastructuur, of het milieu, kun je civielrechtelijk aansprakelijk worden gesteld. Dit betekent dat je mogelijk aansprakelijk bent voor schadevergoeding.
- Verlies van Verzekeringsdekking:
- Als je na een aanvaring doorvaart, kan dit leiden tot verlies van dekking door je verzekering. De meeste verzekeraars vereisen dat je na een ongeval ter plaatse blijft en de benodigde informatie uitwisselt. Als je dit niet doet, kunnen ze weigeren om schade te vergoeden.
- Morele en Reputatieschade:
- Doorvaren na een aanvaring wordt vaak gezien als zeer onverantwoordelijk en onethisch. Dit kan leiden tot reputatieschade, zowel persoonlijk als binnen de vaar- en watersportgemeenschap.
- Verplichtingen na een Aanvaring:
- Volgens de Nederlandse wet ben je verplicht om na een aanvaring de andere betrokkenen te helpen, bijvoorbeeld door contactgegevens uit te wisselen en indien nodig hulp te verlenen.
Samengevat, doorvaren na een aanvaring kan leiden tot ernstige juridische sancties, verlies van verzekeringsdekking, en aanzienlijke morele en reputatieschade. Het is altijd belangrijk om de juiste stappen te volgen en je verantwoordelijkheden na een aanvaring na te komen.
Aanvulling op bovenstaand bericht:
Ongeveer een week na de aanvaring van boot en steiger aan het Westeinde heeft de eigenaar van het vaartuig dat de aanvaring veroorzaakte zich bij de eigenaar van de beschadigde boot en steiger gemeld. Zonder in detail te treden hebben wij vernomen dat de afwikkeling van de schade onderling geregeld wordt